Rabu, 15 Jun 2011

Tanpa suami siapalah si isteri

Salam 1 malaysia


Di sini bukan untuk aku kutuk atau aku keji  pada si isteri. Di sini just ingin aku berkogsi cerita bersama korang tentang sikap si isteri kepada suaminya. Ini bukan rekaan tapi cerita betul untuk aku kongsi bersama korang tentang sikap si isteri yang  xpatut diikuti.

Sepasang suami isteri  yang mempunyai 3 orang anak hidup dh bertahun-tahun lamanya. Apabila umur dh meningkat tua biasalah macam2 penyakit sampai. Si suami jatuh sakit. So tanggungjawab isteri yang kene jaga suami kan. Kalau dah berpasangan ni mestilah susah senang bersama .

Tetapi yang xelok didengar yer isteri ni boleh mengadu kepada jirannya yang die dah penat nk jaga suami die. Boleh pulak die kata kalau lama2 macam ni alamatnya die yang pergi dulu. Kata2 die ni menunjukkan yang die nak sangat suami die pergi . de ke patut. Boleh lak die cakap lagi kalau suaminya pergi kenduri tahlil die korban kambing untuk dihidangkan pada tetamu. Dalam ati aku just memohon kepada tuhan ampunkanlah si isteri  ni. Nampak sangat die xikhlas jaga suami die

Kalau lah suami die dengar pe yang dikatakan mungkin die menyesal hidup bersama. Yang paling xtahan dh ada pangkat hajah. Sepatut ye dah jadi hajah ni berubah la sikap kn. Ni tidak lagi menjadi adalah. Sepatutnya sebagai isteri kene ikhlas jaga suami sehingga hayatnya. Tanpa keluhan dan kesesalan.  Selama hidup bersama siapa yang tanggung makan minum, pakaian dan tempat tinggal kalau bukan suami.

Di sini bukan aku nk emo tapi aku berasa menyampah sikap isteri yang macam ni. Aku sebagai perempuan  walaupon bukan seorang isteri berasa malu. Apabila selesai je lafaz akad nikah automatic  isteri kene taat  dan ikhlas dengan suami. Aku berharap sangat si isteri ni bertaubat dan diampuni oleh tuhan. Amin….

Tiada ulasan: