Selasa, 11 Oktober 2011

tip: segar di kuliah

salam 1 malaysia

kali ni aku nak bagi tip-tip terutama skali kt pelajar kolej @ u. MENGANTUK slalu berlaku semasa attend dalam class kan.2 yang menyebabkan seseorang hilang fokus semasa lectr bagi ilmu. so merosakkan prestasi pembelajaran kita. okey kt sini aku de bagi beberapa petua y boleh diamalkan


  1. elak makan sampai kenyang. kalau perut kenyang mestilah mengantuk kan
  2. tidur yang cukup. kite ni disarankan seelok-eloknya tidur 7-8 jam
  3. kunyah gula-gula getah. tp kadang-kadang lectr xbg. so ni kene la pandai cover-cover sikit
  4. minum air putih. minum sebanyak yang boleh agar oksigen masuk dalam badan dan berguna kpd otak
  5. cuci muka. cepat2 basuh muka jika mengantuk dalam bilik kuliah
  6. maksimumkan komunikasi. cuba wujudkan komunikasi 2 hala dengan lectr. bual soal jawab.tanya soalan- soalan yang berkaitan
  7. senaman ringan. buat beberapa senaman ringan untuk kembalikan kesegaran.

3 ulasan:

Ezad Skytech berkata...

kalau makan kenyang sangat mmg rasa mengantuk sangat bila kat kuliah tu...hee...

bila jadi student ni..selalu sgt tak cukup tidur..huhu~

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ berkata...

dulu time study, klo ca ngantok, ca berdiri jap..tak pon ckp nak pi toilet.padahal nak jalan2 jap kasi ilang antok..hehe..


cam ca tak? ca dr segmen HH.. :)

^^eKaTiKaH^^ berkata...

huhu, tips yg berguna nie..^^